top of page
חיפוש

שוב נרדמת באמצע מסיבה? סימן שהגיע הזמן לאספרסו מרטיני!

עודכן: 12 בנוב׳ 2023


אם אתם כמוני, מנמנמים בעמידה כשלא משנה כמה שעות ישנתם, והקפה של הבוקר הוא רק הפתיח לקפה של הבוקר, הגיע הזמן לנסות את קוקטייל הקפאין האולטימטיבי: אספרסו מרטיני.

מדובר בפינוק אמיתי,

האספרסו העשיר והכהה מאוזן בצורה מושלמת עם התווים החלקים והקרמיים של הוודקה וליקר הקפה (אלא אם תבחרו וודקה במיכל פלסטיק בארבעה שקלים, כמו זה שמצאתי פעם בפיצוציה והייתי חייבת לנסות. התוצאה: שבועיים כאב ראש). השילוב של הקפאין מהאספרסו (קיק) והאלכוהול בקוקטייל (צ'יל) יכול לעזור לנטרל עצבנות (תחזית אופטימית) או עייפות (תחזית ריאלית), ולתת למעוכים שבינינו בוסט קטן של אנרגיה. kick&chill, כל הזכויות שמורות.


אספרסו מרטיני הוא קוקטייל נהדר להגשה גם כמשקה קינוח, במיוחד עם קצפת או גלידה; הוא עשיר, חזק ובעל איזון מעולה בין מתוק למר. עם הלגימה הראשונה, משלים הטעם החזק של האספרסו את המתיקות העדינה של הליקר ויוצר הרמוניה מושלמת של טעמים. הטעם מפנק, המרקם קרמי וקטיפתי, המראה מתוחכם סטייל סוכן חשאי - צריך יותר מזה בחיים? (כן)


אספרסו מרטיני, AKA וודקה אספרסו, הוא קוקטייל שנולד בסוף שנות ה-80.

הברמנים זקני השבט נוהגים לספר שהוא נוצר על ידי מוזג לונדוני בשם דיק בראדסל, שעבד בבר בשם Fred's Club'. קייט מוס נכנסה לבר וביקשה משקה ש"יעיר אותי ואז ידפוק לי את הראש". בתרגום קצת פחות מעודן - "Wake me up, and then fuck me up". בראדסל ההמום ובצדק ערבב יחד וודקה, אספרסו, קלואה ונתז של סירופ סוכר, וכך נולד לו האספרסו-מרטיני.

נכון, אין פה מרטיני בכלל, כשל לוגי, אבל למי אכפת כשהסיפור כל כך פיקנטי?

הקוקטייל צבר פופולריות במהירות, והפך ללהיט בברים ובמועדוני לילה ברחבי העולם. הקפאין והאלכוהול המשוקשקים יחדיו הפכו אותו לבחירה מועדפת בקרב אלה שרוצים לחגוג עד מאוחר בלילה, אבל בינתיים נרדמים בעמידה.



עם השנים צצו גיוונים רבים לאספרסו מרטיני, אנחנו נתחיל במתכון הקלאסי:

לפני הכל, האספרסו צריך להיות טרי ומצונן. אספרסו חם לא יתערבב היטב עם שאר המרכיבים וידלל את המשקה. אני אוהבת קוקטיילים מעודנים, כך ששיניתי מעט את היחס בין המרכיבים, וכמובן - אפשר ורצוי להתאים את המרכיבים לפי טעמכם. רוצים קוקטייל יותר רגוע? הפחיתו את כמות הוודקה. רוצים יותר מתוק? שחקו עם כמות הסוכר.

חשוב לציין שכדי לקבל קוקטייל משובח, כדאי להשתמש בוודקה איכותית (שלא מגיעה במיכל פלסטיק), בליקר קפה טוב כמו קלואה או טיה מריה ובאספרסו טרי. כך מתקבלים הטעם והארומה הטובים ביותר.

אם אין אפשרות למדוד במ"ל, שמרו על היחס הכללי בין הרכיבים. לאחר שסיימתם להכין את הקוקטייל, כדאי לסנן בכדי שהקרח לא ידלל יותר מדי את המשקה.


המרכיבים: 30-50 מ"ל וודקה

30 מ"ל ליקר קפה 30-50 מ"ל אספרסו מקורר סירופ סוכר לפי הטעם - לא חובה, כיוון שליקר הקפה מוסיף מתיקות רבה.

במידה ומוסיפים, רצוי להתחיל עם כפית ולהוסיף בהדרגה לפי הצורך.

סירופ הסוכר מורכב מיחס של 1:1 לסוכר מומס היטב במים רותחים.


ההכנה: שופכים את החומרים לשייקר עם הרבה קרח.

מנערים היטב ובמרץ לפחות חצי דקה ועדיף קצת יותר. מסננים לכוס מקוררת - עדיף מהמקפיא, ועוד יותר עדיף לכוס מרטיני קפואה, לתחזוק הלוק (יש גם כאן).

הקישוט הקלאסי – 3 פולי קפה, לא חובה כמובן.


נמשיך עם גרסאות נוספות למתכון המוכר:

אספרסו-מרטיני אירלנד סטייל - מחליפים את הוודקה באייריש-קרים. כמובן שהאייריש שלי הכי טעים, אבל גם בייליס הולך מעולה. הליקר מוסיף קרמיות לקוקטייל, והוויסקי מוסיף חמימות. מושלם לדרינק חורפי, אם מתעלמים מהעובדה שהמשקה עצמו קר לאללה.

אספרסו-מרטיני וניל - מערבבים וודקה וניל במקום וודקה נקיה. כמעט לכל מותג יש את הגרסא שלו לוודקה וניל. השילוב נותן טעם מתקתק ותבלון עדין.

אספרסו-מרטיני שוקולד - שפריצי קטני של ליקר שוקולד לשייקר, לטעם מושחת ושוקולדי. מעולה גם כמשקה קינוח. מוזמנים לנסות את הליקר שלי, ליקר שוקולד נוגט אגוזי לוז.

אספרסו-מרטיני קרמל - ליקר קרמל או באטרסקוצ' (טעם של סוכריות חמאה) במקום או בנוסף לוודקה, הופכים את הקוקטייל למתוק יותר, רק צריך להיזהר עם תוספת הסוכר.

אספרסו-מרטיני אגוזי לוז - ליקר פרנגליקו במקום או בנוסף לליקר הקפה, נותן טעם אגוזי, מרובד ועשיר.

אספרסו-מרטיני קוקוס - ליקר קוקוס (מאליבו, למשל) במקום או בנוסף לליקר הקפה או הוודקה, תלוי בטעמכם האישי. נותן טוויסט קצת אקזוטי, קצת טרופי, והרבה הרבה טעים.

אספרסו-מרטיני קובני - מחליפים את הוודקה ברום (בקרדי או נגריטה, אפשר גם רום כהה). מומלץ לשודדי ים ולחובבי רום.

אספרסו-מרטיני מקסיקני - לחבר'ה הקשוחים בלבד. מחליפים את הוודקה בטקילה, והמשקה מקבל טעם מעושן ומתובל. האפשרויות רבות, וכדאי להתנסות עד שתמצאו את הגרסא האהובה עליכם.



לסיכום, אם אתם אוהבים מישהו תנו לו לישון, ואם לא בא לכם - פשוט תשקשקו לו אספרסו מרטיני.

אספרסו מרטיני הוא קוקטייל מיוחד, מגוון ומתוחכם. ההיסטוריה שלו עשירה כמו טעמו, החל ממקורותיו בשלהי שנות ה-80, ועד לעליית הפופולריות שלו והתפתחותו לאורך השנים. עם כל כך הרבה וריאציות טעימות לבחירה, האפשרויות הן אינסופיות... אז קדימה, שקשקו קוקטייל קטן של kick&chill וספרו לי איך היה.





186 צפיותתגובה 1
bottom of page